بنی آدم: سیاست خشن و غیرقانونی مقامات جمهوری اسلامی در زمینه برخورد با حقوق اقلیتهای مذهبی در ایران تنها شامل پبروان ادیان دیگر مانند مسیحیان و یا بهاییان نیست، اکنون مسلمانان اهل سنت هم در پایتخت جمهوری اسلامی حق برگزاری نماز عید قربان را ندارند. هرساله درچهارگوشه جهان نمازعید قربان در کنارآیین نذر وقربانی برگزار می شود. ممانعت از خواندن نمازعید قربان توسط اهل سنت در تهران خبری تکان دهنده ، باورنکردنی اما واقعی است.
چندین سال است که مردم اهل سنت تهران بزرگ، به خاطر نداشتن مسجد، در 10 محله در منازل، نمازهای جمعه وعیدین را برگزار میکنند. متاسفانه امسال با مداخله پلیس امنیتی، و به دستور مقامات، با شدت تمام از برگزاری نماز عید قربان جلوگیری شد.
در ایران بیش از هفده میلیون نفر از پیروان اهل سنت زندگی میکنند. شمار بزرگی از مردم کردستان و بلوچستان از آن جمله اند. تبعیضات قومی و مذهبی روا شده بر اهل سنت در ایران در سالهای اخیر شدت گرفته است. اما چگونه و با چه توجیهی می شود مسلمانان را دریک حکومت اسلامی که ادعاهای بزرگ در زمینه حمایت از حقوق امت اسلامی در جهان دارد از خواندن نماز عید قربان محروم کرد. اهل سنت در تهران سالها ست که حتی حق داشتن مسجدی برای خود را ندارند.
این همه در شرایطی است که در اصول دوازده تا چهاردهم قانون اساسی جمهوری اسلامی حق آزادی بیان و عقیده، آزادی مذاهب بزرگ رسمی از جمله مسلمانان غیر شیعه و برپایی مراسم و آیینهای مذهبی به رسمیت شناخته شده است. حال معلوم نیست که مسئولان حکومتی برپایه کدام موازین قانونی و حقوق بشری گروه کثیری از مسلمانان اهل سنت ساکن تهران را از ابتدایی ترین حقوق انسانی و اسلامی خود که همانا شرکت دست جمعی در برپا داشتن نماز است، محروم می کنند. در شرایطی که مسلمانان غیر شیعه ساکن استان های دیگر حداقل از حق نماز عید قربان و شرکت در مراسم مذهبی خود محروم نیستند. این اولین بار نیست که اهل سنت در تهران حق برپایی مراسم نماز را در اعیاد اسلامی را ندارند. مامورین امنیتی ازبرگزاری مراسم عید فطر امسال هم توسط اهل سنت در تهران جلوگیری کردند.
سایت ایران امروز گزارش مفصلی را دراین باره تحت عنوان: «تشدید فشار بر اهل سنت درآستانه عید قربان» منتشر کرده است که دراینجا می خوانید:
«جرس: برخی گزارشها حاکی از تشدید فشار بر اهل سنت ایران در آستانه عید قربان است.
برخی از نمایندگان اهل سنت در تهران در تماس با دویچه وله خبر دادند که “روند ممانعت از برگزاری نمازهای دسته جمعی درمناطق مختلف تهران همچنان ادامه دارد و امسال حتی از اقامهی نماز دسته جمعی در منازل هم جلوگیری کردهاند.”
یکی از فعالان مذهبی اهل سنت در تهران که نخواست نامش فاش شود گفت: “ما در تهران مسجدی نداریم و پیش از این خواستار برگزاری نماز در میادین شهر و پارک شده بودیم، اما مقامهای اداری شهر با آن مخالفت کردند.این درخواست ما برای ادای وظایف دینی بوده و جنبه سیاسی ندارد و نظام را هم تضعیف نمیکند.”
وی در ادامه انتقاد کرد به اینکه درخواست آنها از سوی عدهای از مسئولان که “تعصباتی” دارند، رد شده است.
حسن امینی، حاکم شرع مردمی استان کردستان و رئیس “شورای مکتب قرآن کردستان”، نیز دربارهی وضعیت مناطق سنی نشین کشور چنین توضیح میدهد: من در سنندج زندگی میکنم و این ممنوعیت در مناطق سنینشین اعمال نمیشود. ممانعت از برگزاری نماز جمعه و مراسم نماز عید تاکنون در تهران و شهرهایی بوده است که در آن اقلیت اهل سنت زندگی میکردند و نگذاشتهاند نماز عید برگزار شود.
حسن امینی میافزاید: “متاسفانه تابحال دربارهی این اقدامات توضیحاتی داده نشده است. این اقدام دلیل قانونی، دینی و عقلی ندارد و فقط گفته شده است که مصلحت نیست و این توضح نمیتواند قانع کننده باشد.”
به نظر کمال سیدو، مسئول امور خاورمیانه در “بنیاد مدافع حقوق ملتهای تحت ستم” که مرکز آن در شهر هانوفر آلمان است، تشدید فشارها بر اهل سنت در آستانهی عید قربان با وضعیت جدید کشورهای عربی ارتباط دارد.
سیدو ضمن انتقاد ازمخالفت مقامهای ایرانی با احداث مسجد در تهران میگوید: “کشور آلمان به رغم اینکه یک کشور مسیحی است، اجازه میدهد بزرگترین مسجد مسلمانان در اروپا ساخته شود.”
منابع مختلف اهل سنت سه روز پیش نیز خبر داده بودند که محمد اسماعیل ملازائی، یکی از اساتید دارالعلوم زاهدان و داماد مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان که از سوی دادگاه به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، بطور ناگهانی از زندان زاهدان به یزد انتقال یافته است.
دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، محمد مرزیه، در رابطه با اتهام وی گفته است: “اتهام اصلی محمد اسماعیل ملازهی ارتباط با یکی از سفارتخانههای کشورهای خارجی و برقراری ارتباط با عناصر اطلاعاتی در دبی و استفاده از کلمات رمز برای پیامهای ارسالی بود.”
ایرج بلوچ از “انجمن فعالان حقوق بشر بلوچستان” در این رابطه به دویچه وله میگوید: “هدف از این اقدام فشار بر فعالين مدنی، عقيدتی وفعالين حقوق بشری و هشدار به آنان است. چونکه اخيرا آقای مرزيه دادستان زاهدان در مصاحبه با خبرگزاری ايسنا گفته است اين فرد (محمد اسماعيل ملازائی) پرونده افراد مجرم دستگير شده را پيگيری و بدنبال آزادی آنان بوده است.”
از سوی دیگر پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین گزارش داده است که مفتی محمد قاسم قاسمی، امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان، سردبیر فصلنامۀ “ندای اسلام”، و مولوی احمد نارویی، معاونت اداری دارالعلوم زاهدان، عازم سفر حج بودند که پس از توقیف گذرنامههایشان توسط نیروهای امنیتی در فرودگاه بینالمللی زاهدان و فرودگاه بینالمللی امام خمینی تهران، از سفر آنها ممانعت بعمل آمده است.
“سنی آنلاین” در گزارش خود همچنین آورده است که این دو شخصیت میان مردم منطقه محبوبیت فراوانی دارند و ممانعت از سفر آنها باعث تعجب و نگرانی شدید مردم منطقه گشته است.
حسن امینی در این باره میگوید: «من شخصا خودم هم وضعیت آنها را دارم و یکسال است نوبت حج عمرهام رسیده و نمیتوانم به زیارت بروم چون گذرنامهام توقیف شده است. این گونه اقدامات باعث شکاف و فاصله بیشتر پیروان اهل سنت و حکومت خواهد شد.»
به باور کارشناسان وضعیت کنونی اهل سنت، شخصیتها و رهبران مذهبی اهل تسنن در ایران را ناخرسند کرده است.
کارشناسان در این رابطه به نامهی نمایندگان مجلس به رئیس جمهور در دوم شهریور و همچنین نامه سرگشاده سیصد تن از نمایندگان و فعالان اهل سنت در ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ اشاره میکنند و نتیجه میگیرند که به “درخواستهای خیرخواهانه و قانونی” اهل سنت بیتوجهی میشود و این مسئله رهبران اهل سنت را نسبت به بهبود وضعیتشان در ایران ناامید کرده است”.
بازنشر از عرصه سوم